detox - rensa kroppen från gifter

 
 
Detox betyder avgiftning, ordet kommer från det engelska ordet”Detoxification”. Genom att kroppen renas får den en nystart som påverkar en mängd funktioner i kroppen på ett positivt sätt!
 
 
En bra starter kan vara att du börjar med att göra en detox i nio dagar första gången. Vid en väl utförd detox så uppnår du i princip samma hälsofördelar som vid fasta, du renar kroppen från toxiner, cellerna repareras och förnyas, vissa hormoner aktiveras i kroppen, du blir gladare och får mer energi,depressioner avtar, insulinkänsligheten förbättras, magen och tarmarna fungerar bättre, hud och hår blir bättre, du går ner i vikt och blir av med övervikt m.fl.
 
 
Detox är bra för:
 
Kroppen rensas från gifter, toxiner och tungmetallerDu blir gladare och får energi, blir piggarMå-bra hormoner som dopamin och serotoninbalanseras. Endorfiner bildas. Detta motverkar trötthetoch depressionCellerna repareras och förnyasÄmnesomsättningen och förbränningen förbättrasVid fysisk träning kommer muskeluppbyggnaden vara bättre efter en genomförd detoxDu motverkar flera sjukdomar, bl.a. inflammationer av olika slag. Immunförsvaret blir starkare, du motverkar förkylningarHud och hår blir bättre, huden blir slätare, håret vackrare, celluliter minskarDu går ner i vikt. Viktminskning ca 0,2 – 0,4 kg per dag beroende på om du är kvinna eller man samt hur mycket du rör digDu motverkar övervikt och det metabola syndrometMagen och tarmarna börjar fungera bättre genom att kroppen får vila samt det nystart av nyttobakterier som den anpassade födan ger. Se probiotikaTarmsjukdomar som laktosintolerans, glutenallergi, IBS och Crohns sjukdom kan förbättras. magen fungerar bättre, nyttobakterier bildas, du får bättre tarmfloraDin sömn blir bättre.Du upplever en minskad stress. Ser ingen som helst anledning till att inte göra detta var sjätte vecka, vilket är rekommenderat. 
 


Kommentarer
Postat av: Anna Persson

Jag är sugen på att detoxa men med skolmaten blir det inte det lättaste.. Hur gör du då? Och hur gör du om din familj inte vill detoxa/äta samma som du?
Härlig blogg! Kram

Svar: Hej! Jag vet att det kan bli lite knepigt. Vissa dagar har jag faktiskt med mig matlåda till skolan, medan andra dagar fungerar utmärkt med skolmaten då salladsbordet är riktigt bra! Eftersom jag bara har min pappa att ta hänsyn till blir det lite enklare än om man bor tillsammans med fler. Jag lagar nästan alltid min egen mat, speciellt under detox och deff. Har försökt få med pappa att äta samma som jag men utan framgång.
Tack! Kram
Frida Johansson

2015-03-23 @ 16:11:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Frida Johansson. Brinner för träning i alla dess former, helst tillsammans med pojkvännen eller bästavännen. Här kan ni läsa om just det och mycket mer!